Ціна на оливкову олію впала до мінімальної позначки за останнє десятиліття. Головна причина падіння ціни – зниження попиту на оливкову олію в південних країнах ЄС. В силу кризи жителі переходять на соняшникову олію та вершкове масло. В Україні – навпаки – активно зростає попит на олію з оливок.

Виробники оливкової олії Італія, Іспанія і Греція, які борються з фінансовою кризою, зіткнулися з ще однією проблемою. Ціна оливкового масла преміум-класу на оптових ринках впала до $ 2,9 тис. за тонну, тобто до мінімальної позначки з 2002 р., тоді як в 2005 р. його ціна сягала $ 6 тис. за тонну. Зниженню ціни на масло сприяв і рекордно високий урожай оливок в Іспанії. Однак головним чином падіння попиту стало наслідком курсу жорсткої економії в цих країнах. Ситуацію не змінює навіть зростаюче споживання олії у світі в цілому.

Італія, Греція та Іспанія забезпечують 70% світових продажів оливкового масла і 60% споживання. Однак жителі цих країн все тугіше затягують пояси, віддаючи перевагу не високоякісному маслу premium extra-virgin за EUR 3,25 за літр, а наприклад, соняшникової за EUR 1,25. За даними брокерської компанії ICAP, греки стали відмовлятися від преміальних сортів оливкової олії на користь звичайних, у той час як іспанці стали більше їсти вершкового масла.

Українцям же кризи байдужі. Як відзначає директор департаменту фінансово-аналітичного консалтингу Priority Consulting Андрій Козаченко, в останні роки частка оливкового масла в споживчому кошику українців активно збільшується, при цьому в споживанні всіх рослинних масел його частка складає всього 1,5%, або 0,07 л. на душу населення . Однак, якщо порівнювати показник з 2006 р., то вона збільшилася у вісім разів з 0,01 л. (0,3%) на душу населення.

Як відзначає директор аналітичного департаменту фінансово-аналітичної групи «Про-консалтинг” Олександр Соколов, кризові явища призвели до скорочення обсягів споживання продукції преміум-класу, що відбилося і на сегменті оливкової олії, яка поки для українців є делікатесом.

«Зі зменшенням доходів населення зростання споживання оливкового масла знизи на 15-17%», – говорить аналітик. Тим не менш, за його словами, інтерес до цього виду олії залишається стабільним. На даний момент ринок оливкової олії в Україні можна охарактеризувати як стійко зростаючий. «У першому кварталі 2012 р. обсяги поставок у порівнянні з аналогічним періодом попереднього року зросли на 9,6%, що характеризує ринок з позитивної сторони», – говорить Олександр Соколов.

За даними Priority Consulting, в 2011 р. імпорт соняшникової олії, згідно з даними Держкомстату, склав 3,70 млн. кг, в 2010-му – 3,26 млн. кг, в кризовий 2009-й – 2,62 млн. кг, тоді як в 2008 р. – 3,05 млн. кг. Для порівняння: в 2006 р. імпорт оливкового масла становив 0,75 млн. кг, в 2007 р. – 1,44 млн. кг. За даними «Про-консалтинг», найбільшим постачальником, який утримує позиції протягом багатьох років, є Іспанія, якій належить близько 60% ринку в загальному обсязі поставок оливкового масла. Також значну частку займає Греція, якій належать близько 18-20%, Італія – ​​14-15%.

Якщо ж розглянути показник середньорічного споживання оливкового масла на одну людину, то можна відзначити дуже низький рівень споживання даного продукту в Україні в порівнянні з багатьма європейськими країнами. Це також формує резерви зростання ринку в майбутній перспективі. Країни-виробники споживають 80% виробленого оливкового масла: греки – 23,7 кг. на душу населення в рік, італійці – 13,6, іспанці – 13,5 , жителі Тунісу – 9,1, португальці – 7,1 кг, Німеччина, Англія, Канада – 0,7 кг. Тоді як в Україні всього лише 0,3 кг.

«Таким чином, український ринок, з точки зору економічного зростання і ненасиченість сегмента, представляє особливий інтерес для виробників оливкового масла», – відзначає Олександр Соколов.

Як відзначають аналітики, щорічно попит на оливкове масло в Україні зростає завдяки поступовому впровадженню в Україну культури споживання оливкових олій шляхом проведення виставок, майстер-класів, презентацій, дегустацій. Тому дана ситуація на світових ринках не спричинить за собою сильне здешевлення оливкового масла.

«Прогнозується, що вплив описаних вище чинників може вплинути на зниження цін на 2-5%, але зважаючи стратегій розвитку світових виробників на зовнішніх ринках український ринок характеризується значним потенціалом зростання, що буде стримувати зниження цін», – говорить Олександр Соколов.

«У зв’язку зі сформованою ситуацією на світовому ринку оливкового масла в майбутньому варто очікувати зростання як споживання, так і імпорту масла в Україну. Далекий від насичення ринок, плюс елітарність продукту і зниження ціни на нього разом вплинуть на пожвавлення попиту і збільшення продажів цього продукту. А з ростом добробуту населення почне рости і фінансова місткість ринку за рахунок зростання переваги оливкових олій з premium-і super-premium-сегментів, в іншому ж випадку – будуть імпортуватися масла низьких цінових діапазонів », – прогнозує Андрій Козаченко.

“Экономические известия”