Як пише ІА “Коммерсант”, на українських олійних заводах зібралося критичний обсяг продуктів переробки соняшнику – шроту і макухи. У профільній асоціації “Укроліяпром” 6 лютого 2012 заявили, що заводи перебувають на межі зупинки, оскільки «Укрзалізниця» (УЗ) заборонила вивозити вагони за межі країни. В “УЗ” стверджують, що заборона є тимчасовим – зараз зерновози необхідні на внутрішньому ринку. Проте компанії виявилися не готові до перебоїв зі складом – альтернативи залізничних перевезеннях у них немає, а на створення власного парку потрібен час.

Близько 15-20 масложирових підприємств України перебувають на межі зупинки через відсутність можливості експортувати шрот і макуха соняшнику залізничним транспортом, заявили в асоціації “Укроліяпром”. Така ситуація виникла після того, як з 1 лютого ц.р. “Укрзалізниця” заборонила компаніям використовувати вагони УЗ для вивезення вантажів за межі країни. Україна експортує макуха і шрот залізничним транспортом в країни Прибалтики та Білорусь. “Укроліяпром” об’єднує 36 підприємств, серед яких заводи компаній Bunge, Cargill, “Олком” і “Кернел”.

Щомісячний обсяг експорту макухи та шроту становить 70-80 тис. т при виробництві в 300-340 тис. т. “Підприємства не мають потужності для зберігання цієї продукції”, – говорять в асоціації. “Ситуація ускладнюється морозами – якщо зараз зупинити завод, обладнання може вийти з ладу”, – відзначили в прес-службі компанії “Кернел”. Надмірне накопичення шроту і макухи може привести до того, що нову продукцію буде нікуди відвантажувати. “Також підприємства ризикують не виконати зовнішньоекономічні контракти на поставку шроту і макухи”, – додали в “Кернел”.

У прес-службі “Укрзалізниці” підтвердили введення заборони на вивезення зерновозів за межі України: «Це тимчасовий захід, що обумовлений потребою в зерновозах на внутрішньому ринку”.

Представник одного з найбільших переробників масла відзначає, що компанії виявилися просто не готові до таких дій УЗ. “За один день зерновози не купиш, це питання інвестицій тим більше, раніше таких проблем не виникало.”, – Сказав він. При цьому альтернативи залізничних перевезеннях немає, упевнений аналітик Р. Рибчинський. “Основна маса олійних підприємств знаходиться в центрі, на сході і півдні Україні Тому відстань від заводу до кордону з Білоруссю -. Понад 1 тис км, що робить економічно невигідним експорт шроту, наприклад, автотранспортом.», – пояснює експерт.

За словами співрозмовника “Комерсант”, в одній з компаній-переробників, заводи мають намір відправити спільні листи уряду, зокрема першому віце – прем’єр – міністру економрозвитку і торгівлі А. Клюєву. В УЗ говорять, що експортні перевезення відновляться, як тільки згасне ажіотаж на вагони усередині країни.

За останніми даними, 6 лютого “Укрзалізниця” зняла обмеження на подачу зерновозів для перевезення макухи / шроту за межі України.

ІА “Коммерсант”