Україна вперше за декілька сезонів зуміла забезпечити своїх споживачів солодким продуктом без допомоги імпортних поставок і залишивши рекордно низькі ціни на нього. Станом на 1 квітня в країну не було ввезено жодної тонни тростинного цукру-сирцю. Правда, вже в найближчий місяць експерти пророкують подорожчання цукру яке швидше за все буде носити спекулятивний характер.

Прес-служба Міністерства економічного розвитку та  торгівлі повідомляє, що з початку поточного сезону в Україну не було ввезено жодної тонни з 267 800 т імпортної квоти  на тростинний-цукор сірець. Таким чином внутрішній ринок, на відміну від чотирьох попередніх сезонів, вперше наповнений виключно вітчизняним цукром.

Членство України в СОТ не зобов’язують нашу державу ввозити сірець в рамках виділеної квоти. Такі поставки є економічно доцільними тільки тоді, коли в країні дефіцит цукру як це було чотири сезони підряд. Зараз ситуація на внутрішньому ринку зовсім інша повідомили фахівці асоціації «Укрцукру».

«Сьогодні у нас – перевиробництво цукру, і потреби завозити цукор з інших країн немає», – заявив голова правління Національної асоціації цукровиробників  України «Укрцукор» Микола Ярчук.

За даними «Укрцукру», на початок виробничого сезону  (1 вересня 2011 р. ) оптово-відпускні ціни на білий цукор у виробників становили в середньому 8,4 тис. грн. за тонну, однак практично відразу після початку переробки цукор почав дешевшати. Сьогодні ціни на нього коливаються в такому ціновому коридорі  5,1-5,3 тис. грн. за тонну. На думку експертів при таких низьких цінах на солодкий продукт імпортом  цукру-сирцю ніхто займатися не буде.

Щоб «встигнути» за обвалом цін, Кабмін був змушений знизити мінімальну ціну на цукор до 5,1 тис. грн. за тонну проти 5,9 тис. грн., яка не відповідала кон’юнктурі ринку, оскільки оптові закупівлі цукру відбуваються за цінами від 5 тис. до 5200 грн. / т.

 За прогнозами експертів  в найближчий місяць вартість цукру в Україні може перетворитися з менш 6 грн/кг в 7-7,5 грн/кг ( у роздрібі).

Об’єктивною причиною  подорожчання є сезонне зниження пропозиції цукру. Однак надлишок цукру на внутрішньому ринку настільки значний, що говорити про вичерпання запасів не доводиться. У 2011 р. Україна виробила 2,33 млн. т цукру, проти 1,54 млн. т роком раніше. Потреба внутрішнього ринку оцінюється в 1,86 млн. т цукру на рік. Таким чином, надлишок становить близько 400 тис. т цукру, який тисне на ринок без найменшої можливості  збути. Україні так і не вдалося налагодити експорт цукру за кордон, поставки продукту здійснюються в невеликих обсягах в країни СНД, за винятком російського. «У нас значне перевиробництво цукру в цьому році. Але поки реальних експортних поставок немає. Проходять тільки переговори між нашими виробниками і потенційними споживачами цієї продукції », – визнав перший заступник міністра аграрної політики і продовольства Микола Безуглий.

Також серед факторів, що стимулюють ціни є зростання попиту населення на цукор в літній період  в який активізуються консервації.

В Мінагропроді очікують, що ціни на цукор можуть підвищитися вже найближчим часом на 10-15% і до травня скласти близько 7-7,5 грн. / Кг. «Зростаючий попит на цукор в кінці весни, звичайно ж, трохи підвищує ціну на внутрішньому ринку», – сказав заступник директора департаменту продовольства Міністерства аграрної політики та  продовольства України Олександр Печенога.

На рівні цін позначаться і прогнози майбутнього врожаю буряків та обсяги виробництва цукру з нового врожаю, який почне надходити на ринок уже у вересні.  Мінагропрод очікує збільшення виробництва цукру з урожаю 2012 р. на 23,9%, або 0,56 млн. т, – до 2,9 млн. т. Якщо цей прогноз збудеться, а зовнішні ринки збуту так і не будуть знайдені, що  може обернутись в затяжну  кризу для  галузь і призвести до виходу з ринку в першу чергу  цукрових заводів-одинаків ,які не входять у великі холдинги ,чия діяльність не підкріплена підтримкою материнської компанії.

Таким чином, більшість факторів вказують на те, що причин для подорожчання цукру на перенасиченому  ринку і з огляду прогнозів ще одного профіцитного сезону – не має. Проте, неофіційно експерти відзначають ,що ціноутворення  як на ринку цукру так  і на багатьох інших ринках продовольчих товарів  не завжди є раціональним. «Розгойдати  ринок досить просто, оскільки споживач чутливий до прогнозів про подорожчання і готовий активізувати закупівлі, – відзначив один з інвестаналітиків. – І цукровики вміють маніпулювати споживчими настроями, як ніхто інший»

Экономические известия